Úskalí při zvyšování příjmu živočišných bílkovin a energie v dialyzační dietě

Pokud potřebujeme v dialyzační dietě zvýšit příjem energie nebo bílkovin, je nutné si uvědomit, že zároveň, až na výjimky, zvyšujeme v této dietě i přísun fosfátů, draslíku či sodíku. Není vhodné zvyšovat příjem potravin, u kterých neznáme obsah těchto minerálních látek.

Nejvyšší energetickou hodnotu mají tuky, proto je s výhodou využíváme při potřebném zvýšení energetické hodnoty stravy. Pro tyto účely používáme především rostlinné (kvalitní jednopruhové rostlinné oleje, kvalitní nesolené margaríny). Pro přípravu pokrmů, které tepelně neupravujeme, kupujeme rostlinné oleje a margariny pro použití ve studené kuchyni, v případě, že potraviny zpracováváme tepelně, jsou vhodné jiné rostlinné oleje a margariny, určené pro tepelnou úpravu. Na obalu je vždy tento údaj uveden. Při tepelné úpravě dbáme, aby se žádný použitý tuk (ať margarín či rostlinný olej, případně sádlo či máslo) nepřepaloval. Je pravda, že například opečené brambory na tuku mají vyšší energetickou hodnotu než brambory vařené. Lépe však svému tělu prospějeme, pokud si brambory neopečeme a na talíři je omastíte kvalitním margarínem či olejem určeným na saláty. Při opékání brambor navíc mohou vznikat kancerogenní látky, které mají vliv na vyšší výskyt rakoviny močového měchýře.

Druhým způsobem, jak zvýšit energii ve stravě, je zvýšit příjem sacharidů. Je možné zvolit mezi tzv. jednoduchými či složitými sacharidy. Při zvýšeném příjmu jednoduchých sacharidů, především ve sladkých pokrmech, je nutné si uvědomit, že méně je více. Například karamelový krém, připravený z cukru jak k přípravě karamelu, tak k oslazení tekutiny, pudinkového prášku a vody (případně s přídavkem smetany na šlehání) může způsobit více zla než prospěchu. Pozření velkého množství cukru, případně v kombinaci s tuky (šlehačka), může vyvolat prudké kolísání hladiny krevního cukru respektive akutní gastrointestinální potíže. Toto nebezpečí je i při pití nápoje, který je silně oslazen a je do něho přidána šlehačka. Při zvýšeném příjmu potravin se složitými sacharidy zároveň zvyšujeme příjem fosfátů, draslíku či sodíku. Pokud musíme bojovat s každým přijatým miligramem těchto minerálních látek, je vhodné zvýšit příjem sacharidů respektive energie pomocí některých potravin (především chleba, pečiva, těstovin, sušenek apod.) s nízkým obsahem bílkovin. Ty potraviny většinou, ne však vždy, mají snížený obsah uvedených minerálních látek. Na vysvětlení například sušenky či oplatky s oříškovou náplní splňují požadavky pro dietu se sníženým příjmem bílkovin, avšak přítomnost ořechů způsobuje vysoký obsah jak draslíku, tak i fosfátů. Na obalu vyčteme potřebné údaje, které pomohou při výběru ze širokého sortimentu.

Při potřebném zvýšení příjmu živočišných bílkovin narážíme na problém zároveň zvýšeného příjmu fosfátů, draslíku či sodíku nejvíce. Například někdy velice doporučovaný výrobek Smacky (dříve Šmakoun), který je vyroben z vaječného bílku, obsahuje v přepočtu více než 1 gram soli na 100 g výrobku. Šunkou, byť „kvalitní“, také přijmeme mnoho sodíku a fosfátů. Pokud tvaroh přidáme do těsta, například při pečení bábovky či vánočky, je možné, že přísun bílkovin zvýšíte o pouhý 1 gram. Některý měkký tvaroh obsahuje totiž pouze 6,1 g bílkoviny na 100 g a do celé bábovky či vánočky dáváme 250 g tvarohu. Vhodné je, zvýšit příjem bílkovin formou vaječného bílku; přestože žloutky nezkonzumujeme, finančně nás přijdou levněji než zmiňovaný výrobek Smacky. Pokud nesníme větší porce masa k obědu či k večeři, je možné si maso upéci nebo z kvalitního mletého masa připravit sekanou, připravit karbanátky apod. A konzumovat během dne s chlebem či pečivem místo uzenin, které obsahují značné množství soli a fosfátů. Která potravina, obsahující živočišné bílkoviny je pro nás nejvhodnější, zjistíme podle poměru obsahu bílkovin k obsahu fosfátů respektive draslíku či sodíku.